Smykkedesign

For å lage et godt smykkedesign må man ha en rekke kunnskaper. Enhver person kan lage et smykke, men få personer kan kalle seg en smykkedesigner.

Det er mange som kaller seg smykkedesigner uten en god forståelse for smykker. Jeg mener at en person må ha inngående kunnskap om design og materialer. Å trè perler på en snor er ikke smykkedesign, men hvis personen i tillegg lager perlene selv, da nærmer man seg hva jeg kaller en smykkedesigner.

Når man lager noe gir man en del av seg selv til gjenstanden man jobber med. Man legger all sin kreativitet i et objekt. En slik gjenstand vil gjenspeile kreativiteten man har lagt i det. Dette vises veldig godt i de fleste maleriene du finner i museumer verden over.

Jeg tror at for å være en kreativ smykkedesigner må man ha tilgang til en side av seg selv som folk flest ikke vet om. Et sted innerst i deg selv som er helt stille. Tanker finnes ikke her, bare stillhet. Ved å føle denne stillheten vil man få inspirasjon til en handling. Denne handlingen kan være starten av et design. Når jeg lager smykker er det ytterst sjeldent jeg lager en tegning som viser nøyaktig hvordan smykket vil se ut. Det hender jeg lager skisser, men sluttproduktet viser alltid at kreativiteten min i øyeblikket jeg lager gjenstanden har gitt mer liv til idèen min.

Gullsmed og smykkedesigner

En smykkedesigner er det jeg kaller en gullsmed som jobber med å lage sine egne smykker.

Hva er så en gullsmed?

Gullsmeden lager, og reparerer smykker. I gamledager hadde gullsmedene en meget høy plass i samfunnet. Gullsmeden satt med store mengder verdier i form av gull, og edelsteiner. Flinke gullsmeder ble ansatt av mektige personer. Et meget godt eksempel er gullsmed, gravør, og edelsteinfatter Benvenuto Cellini. Benvenutos historie kan man lese om i hans fantastiske biografi. I biografien leser man om hvordan Benvenuto jobbet for flere Paver, kongen av Frankerike, og en rekke kardinaler. Benvenuto levde på 1500-tallet, og på den tiden fikk gullsmeden mulighet til å jobbe på fantastiske objekter. Alt fra å lage myntenheten i Italia, til å lage en bok i solid gull dekket i edelsteiner.

Denne tiden er nå som en fantasi for nåtidens gullsmeder. I dag er gullet dyrt, og arbeidskraften så kostbar i forhold til da at det å håndlage en krone i gull er utenkelig!

Hvordan bli gullsmed?

Det finnes få skoler i dag som tilbyr utdannelse til gullsmed. Etter min kjennskap er det kun tre skoler igjen:

Utdanningen er fireårig, hvorav to år er som lærling i bedrift:

  • Videregående trinn 1 (Vg1): design og håndverk eller teknikk og industriell produksjon
  • Videregående trinn 2 (Vg2): design og gullsmedhåndverk
  • To års opplæring i bedrift: lærling.

Dette fører til praktisk svenneprøve, som ved bestått gir svennebrev.

Jobbe som smykkedesigner

Stjernemedaljong
Smykkedesign for kunde etter en 1500-talls kompassrose.

Å få jobb som gullsmed er ikke lett. Det er svært få ledige jobber, og når det er ledig jobb blir den aldri utlyst offentlig. Man må ha kontakter i bransjen for å få jobb.

Livet som smykkedesigner er langt fra glamorøst. Smykkedesigneren blir eksponert for et skittent arbeidsmiljø med skadelige gasser, damper og metallstøv. Mange får plager med rygg, nakke, og armer. I tillegg klarer svært få å tjene penger på smykkene sine… Grunnen til at jeg elsker å jobbe som smykkedesigner er å se idèene mine komme til live. Det å holde det ferdige produktet, og se blikket til personen som har bestilt smykket når de ser det for første gang!