Produksjon av smykker del 2

Å presentere smykket før produksjon er en selvfølge. Kunden må få et totalinntrykk av smykket før de kan gi samtykke til produksjonen. Det er flere måter å gi kunden dette inntrykket, jeg beskriver to i denne artikkelen. 

Arbeidstegning for hånd

Før man produserer et smykke i voks for produksjon må kunden se hvordan smykket vil se ut. Før tegnet man en skisse, eller til og med en arbeidstegning av smykket for å vise kunden.

Å tegne en arbeidstegning er mye arbeid. Det innebærer å tegne smykket 1:1. Det er viktig at alle målene er nøyaktige. Designeren må ta høyde for tykkelsen på pennen man bruker, og det finnes flere spesialverktøy for å produsere en svært nøyaktig strek.
Arbeidstegning

Man tegner smykket fra minst 3 vinkler (front, topp, og side). Alle vinkler og mål må stemme med hverandre. Dette er svært krevende, og selv med en arbeidstegning har kunden problemer med å visualisere det ferdige produktet.

Rendering i CAD

Med introduksjonen av CAD kan man generere et virkelighetstro bilde av smykket. Denne prosessen kalles på fagspråket å «rendere» smykket. Dette er også mye jobb, men sluttresultatet overbeviser kunden langt lettere enn en arbeidstegning.

Rendering innebærer å lage et virituelt materiale som CAD modellen skal bruke. Hvert materiale er forskjellig. En diamant har f.eks. en refraktiv indeks på 2,417, og en dispersjon på 0.44. Alle aspekter av et materiale må legges inn i programmet. Hvis man mangler et aspekt av materiale vil renderingen ikke se ekte ut.

Man må også fortelle programmet hvilket miljø smykket skal ligge i. Dette bestemmer hvordan refleksjonene ser ut i renderingen. Andre faktorer kan være kamerainstillinger, kameravinkel, og  lyssetting. Alt dette må stilles inn nøyaktig likt som i virkeligheten.

For å lage en rendering som er virkelighetstro må man altså ha kunnskap om mange aspekter av bl.a. fotografering, gemmologi (læren om edelsteiner) og metallurgi.  Du trenger ikke å vite hva disse ordene betyr, for du skjønner nå at det ligger mye jobb og kunnskap bak en rendering.