Hvordan lage et smykke?

Hvordan lage smykker?

Det varierer jo fra smykke til smykke. Denne artikkelen er om hvordan jeg lager arctic serien.

Arctic smykkene blir laget av hva man på fagspråket kaller «skroder». Skroder er rester man har igjen fra andre smykker. Disse restene samles i «bakken». Bakken er skuffen, eller oppsamleren man har under området man jobber. Funksjonen til bakken er nettopp å samle alle metallrestene som skapes når man lager et smykke.

Jeg starter med å velge skroder som har interessante former, som f.eks. det utsagde hjertet man ser på videoen. Deretter legger jeg skrodene sammen til den formen jeg ønsker.

Smelte haugen sammen

Når jeg har oppnådd formen jeg vil at smykket skal ha bruker jeg et loddeapparat til å varme haugen med skroder til smelteområdet. Loddeaparatet jeg bruker er av et gammelt design hvor man må tilføre oksygen med en slange man blåser igjennom. Ved å justere hvor stor flammen er, og hvor hardt man blåser oppnår man en enorm kontroll over intensiteten på flammen. Sølvet vi i Norge bruker (925/1000) smelter på 893 grader celcius. Loddeapparatet kan produsere 1300 grader celcius, derfor må gullsmeden ha en god kjennskap til metallet. Hvis man varmer for mye smelter det helt.

Når sølv er flytende trekker det seg sammen og prøver å forme en perfekt kule. På grunn av tyngdekraften vil kula alltid være mer en halvkule.

Arctic smykkene krever en god kontroll på loddeapparatet, for poenget er at sølvet skal begynne å smelte(på fagspråket kalles dette å «krympe» metallet). Du vil se på videoen at jeg beveger flammen mye frem og tilbake for å unngå å varme for mye på ett sted.

Når jeg har krympet smykket til den formen jeg ønsker avkjøles smykket i syntetisk svovelsyre.

Sølv er et edelmetall. En av tingene som kjennetegner edelmetallene er at de er svært motstandsdyktige mot syrer. Norges sølvlegering 925 inneholder 17,5% kopper (grov forenkling) og 92,5% rent sølv. Når oppvarmet danner sølvet en hinne med kopperoksid. Da vil sølvet se mer ut som skittent kopper. Denne hinna er oftest ikke ønskelig. Derfor brukes svovelsyre til å etse vekk hinna. Siden sølv er et edelmetall vil kopperet oppløses, men sølvet blir ikke påvirket.

Å velge edelstein og hvordan den festes

Nå er grunnformen ferdig. På dette punktet finner jeg en stein som passer til formen. Jeg har et bibliotek med over 500 edelsteiner som jeg går igjennom. Så planlegger jeg hvor steinen skal sitte på smykket, hvilken retning jeg vil at smykket skal henge, og hvordan steinen skal festes. I denne videoen viser jeg hvordan man fester en stein ved hjelp av en sarie. Dette er en av mange måter å feste steinen.

En sarie har flere kallenavn på fagspråket. Sarie, sarg, og bezel er de tre vanligste. En sarie er en ring som tilpasses rundt steinen den skal feste. Funksjonen dens er å holde steinen trygt på plass. Sarien må være høyere enn steinen, da kantene dens skal klemmes over steinen. Dette er den eldste, og mest utbredte måten å feste steiner på.

Når sarien er laget tilpasser jeg smykket så sarien får en trygg og god plass å festes til. Dette gjør jeg ved å merke med en metallpenn området fatningen dekker. Så bruker jeg en fres til å frese ned området jeg merket av. Deretter borrer jeg et hull til steinen. Dette hullet hjelper med å senke steinen i smykket så steinen ikke stikker langt ut. Hullet gir også steinen lys bakfra noe som hjelper steinen til å glitre enda mer.

Når området er frest ned og flatt lodder jeg sarien til anhenget.

Slaglodding er en prosess hvor man fester to gjenstander sammen ved bruk av slaglodd. Et slaglodd er laget av samme metallet som gjenstandene man skal lodde, men har et lavere smeltepunkt enn grunnmetallet. Det finnes flere former for slaglodd. I videoen bruker jeg slagloddpasta. Man har også tråder med slaglodd, plater, og slaglodd i pulverform.

Nå gjenstår tre ting. En måte å feste et kjede til anhenget, å feste steinen, og å gi smykket en finish.

Det finnes mange måter å feste et kjede til anhenget. På dette smykket valgte jeg en skjult hempe på baksiden av smykket. Ofte vil man se en synelig hempe på oversiden av smykket.

Denne hempa er laget ved å bøye til en liten sølvplate. Hempa stemples med gehaltstempel som i dette tilfellet er 925s, og ansvarsmerke som er logoen min. Deretter loddes hempa på baksiden av anhenget.

Å feste edelsteiner var i gamle dager et eget fag. Etter hvert som håndarbeid har blitt erstattet med maskiner har man slått sammen de gullsmed-relaterte yrkene. Yrker som fatter, gravør, emaljør, sølvtrykker, korpusmontør, og siselør eksisterer ikke lenger i Norge. Alle disse har blitt innbefattet i utdanningen som gullsmed. 

Feste steinen til anhenget

For å feste steinen bruker jeg en metallpinne kalt en «punsel». Denne er flat i enden. Med denne hamrer jeg kanten av sarien over steinen. For å unngå at steinen beveger seg bruker jeg en liten klump bivoks som jeg plasserer over en del av steinen og sarien.

Jeg vil ikke skryte av fattingsarbeidet mitt, det er noe jeg har et ønske å forbedre i fremtiden.

Overflatebehandling

Å lage smykker er gøy, og den morsomste delen av å lage smykker er den siste finishen. Denne oppnås ved å legge smykket i svovelsyre. Da blir sølvet lyst og fint. Dette kan ikke gjøres etter at steinen sitter der da flere steiner ikke tåler syra. Så dette gjorde jeg før jeg festet steinen. Etter at smykket er hvitt går jeg over med en liten poleringsbørste for å gi toppene en polert look.